بهگزینی در زنبورستان جهت تکثیر ملکه

در بهگزینی از زنبورستان یک سری از کندوها رو که از هر جهت برای تکثیر و نسل گیری مناسب و از عملکردشان راضی هستیم علامت گذاری می کنیم. در بهار اینها را از نظر قابل انتقال بودنشان بررسی میکنیم و آنهاییکه تا حدودی قابل انتقال هستن انتخاب نموده و یک سری از انها را برای کلنی پدری و یک سری را برای کلنی های مادری انتخاب  می کنیم.
قابل انتقال بودن را با تولد اولین نرها که هنوز به بلوغ نرسیده و نمیتوانند پرواز کنند میشود تشخیص داد اگه نرها همرنگ و یکنواخت باشند میشود گفت که قابل انتقال هستند. کندوهاییکه برای پدری انتخاب شده را خوب تقویت نموده و به تولید نر  بیشتر با موم سه سانت یا صفحه موم نر باف وادار کرده تا نرهای بیشتری تولید کنند.
هر چه نر در پدری بیشتر تولید شود در جفتگیری شانس جفتگیری از نرهای مورد نظر بیشتر خواهد بود و در صورت امکان انها را به جایی خلوت و تا حدودی دورتر از سایر زنیورستانها انتقال میدهیم.
آن سری از کندوها را که برای مادری انتخاب کرده ایم از لارو انها برای پیوند استفاده می کنیم.
از کلنی های معمولی چند کلنی پرستار خوب تشکیل داده و لاروهای پیوندی را داخل انها انتقال میدیم.
روز نهم که شاخونها را پیوند زدیم با کمی زنبور به داخل کندوچه ها یا نوکلئوسها برای جفتگیری انتقال می دهیم.
کندوچه ها حداقل باید سه روز پی در پی  تغذیه شوند تا بتوانند ذخیره کافی داشته باشند و همجنین بتوانند موم هایشان را ببافند.
بعد از تخمریزی ملکه ها میتوانیم انها رو برای فروش یا تعوض ملکه های پیر و فرتوت و یا تکثیر استفاده کنیم .
پرورش ملکه علاوه بر نژاد باید در زمانی باید اقدام شود که طبیعت از نظر شهد و گرده غنی باشد و دمای هوا نیز مناسب باشد تا ملکه هایی با کیفیت بهتر و وزن بیشتری تولید شود.
در تغذیه پرستار برای ترشح ژله بهتر ، حتی اگر منطقه هم خوب باشد ، حتما از ده درصد گرده در شربت استفاده شود که در ترشح ژله و وزن ملکه ها تاثیر بسزایی دارد